Scenariusz zajęć prowadzonych przez nauczyciela początkującego – Sylwia K.
Data: 04.04.2024r.
Temat tygodniowy: „Jesteśmy różni i sobie pomagamy”
Temat dzienny: „Autyzm – oszukane zmysły”
Podstawa programowa: I-2, I-5, I-7, II-2, II-6, II-9, III-6, III-8, IV-7
Kompetencje kluczowe: 5, 1, 6, 6, 7
Cele ogólne:
– poznanie problemów osób z autyzmem i ich trudności w rozumieniu świata
– rozbudzanie tolerancji wobec rówieśników, którzy inaczej dostrzegają świat
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– potrafi wymienić zachowania autystyczne
– potrafi improwizować ruchem do słów piosenki
– zna zmysły człowieka
– aktywnie uczestniczy w proponowanej aktywności
– sprawnie pokonuje tor przeszkód
Metody pracy:
słowna, oglądowa, czynna (metoda samodzielnych doświadczeń), aktywizująca (burza mózgów).
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: nośnik z piosenkami oraz filmem, odtwarzacz, tablica multimedialna, apaszka, worek, klocek, auto, pluszowy miś, plastikowy kubeczek, niebieskie klocki lego, 4 pary grubych rękawiczek, instrumenty muzyczne (marakasy, bębenek, metalowy shaker), tor przeszkód (sensoryczne dyski, sensoryczne puzzle, łamana drabinka, szarfy, dwa tunele), szary papier, puzzle pomalowane na niebiesko, klej
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Iskierka przyjaźni.Dzieci siedząc w kręgu, trzymają się za ręce. Nauczyciel przekazuje dziecku siedzącemu obok uścisk dłoni. Wypowiada słowa: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk”. Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk dłoni. Kiedy wróci iskierka przyjaźni nauczyciel mówi: „Iskierkę przyjaźni otrzymałam”.
2. Rozmowa z dziećmi na temat Autyzmu. Wyjaśnienie dlaczego zostały poproszone o założenie koszulek w kolorze niebieskim. Objaśnienie słowa „autyzm”- uporządkowanie wiedzy dzieci. Zapoznanie z symbolami autyzmu. Przypomnienie jakie człowiek ma zmysły i omówienie w jaki sposób mogą zostać zaburzone w wyniku autyzmu.
3. Obejrzenie filmu „Świat oczami dziecka w spektrum autyzmu” https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=autyzm%20oczami%20dziecka&mid=97E28817688681CE388397E28817688681CE3883&ajaxhist=0#:~:text=2%3A38-,%C5%9Awiat%20oczami%20dziecka%20w%20spektrum%20autyzmu,-YouTube
Rozmowa z dziećmi na temat zachowania Wiktora, co lubi, czego nie lubi, jak reaguje na otoczenie? Burza mózgów – co my możemy zrobić, żeby dzieci z autyzmem czuły się dobrze wśród nas.
4. „5 zmysłów mam” Śpiewające Brzdące – zabawa ruchowa do piosenki. Dzieci ruchem ilustrują słowa piosenki.
5. „Oszukane zmysły – jak funkcjonują” – doświadczenia wykonane przez dzieci
– „Czarodziejski worek” – nauczyciel wybiera 5 chętnych dzieci. Każde z nich po kolei, z zawiązanymi apaszką oczami, losuje jeden z przedmiotów znajdujących się w worku. Opierając się jedynie na zmyśle dotyku próbuje nazwać przedmiot.
– „Zbuduj dom” – nauczyciel wybiera 4 chętnych dzieci. Każde z nich ma za zadanie zbudować z klocków lego dom, mając na dłoniach założone grube rękawiczki.
– „Mały chaos” – wybrane przez nauczyciela dzieci otrzymują po jednym instrumencie muzycznym i na hasło „muzyka” – zaczynają grać. W tym czasie nauczyciel imiennie prosi wybrane przez siebie dziecko aby wykonało polecenie np. podskocz 3 razy na jednej nodze. Nauczyciel mówi spokojnym i naturalnym głosem, w razie potrzeby powtarza polecenie.
Po każdym doświadczeniu dzieci opisują swoje odczucia. Odpowiadają na pytania: Czy były to łatwe do wykonania zadania? Co Wam przeszkadzało w wykonaniu zadania?
6. Odsłuchanie hymnu „Niebieskie Igrzyska”. Swobodna ekspresja ruchowa dzieci do melodii.
7. „Niebieskie Igrzyska” – sensoryczny tor przeszkód. Dzieci kolejno pokonują przeszkody. Opisują doznania jakie im towarzyszą w czasie pokonywania toru.
8. „Niebieskie puzzle” – dzieci podzielone na dwa zespoły – 5 i 4 – latki, przyklejają na szary papier pomalowany wcześniej na niebiesko puzzel – symbol autyzmu.
Scenariusz zajęć prowadzonych przez nauczyciela początkującego – zajęcia otwarte dla nauczycieli
Data 16.01.2023
Temat Tygodnia: Zima, zima
Temat: „Ptaki zimą – obserwujemy gości w ptasiej stołówce”
Grupa: starszaki
Podstawa programowe: I-5, II – 10, III-9, IV- 5, 9, 12, 13, 18,
Kompetencje kluczowe: 5, 3 6,1 1, 3, 3, 7,
Prowadzący zajęcia: Barbara I.
– zapoznanie z wybranymi gatunkami ptaków
– rozumienie potrzeby dbania o ptaki w okresie zimowym
– poznanie upodobań pokarmowych wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce
– dokonywanie podziału wybranych gatunków ptaków ze względu na ich sposób odżywiania /preferencje pokarmowe/ na drapieżne, ziarnojady, owadożerne
– zna wybrane gatunki ptaków
– rozumie potrzebę niesienia pomocy ptakom w okresie zimowym
– zna kilka nazw ptaków drapieżnych, owadożernych i ziarnojadów
– potrafi podać kilka przykładów ptaków odlatujących i przylatujących na zimę
– potrafi samodzielnie przygotować pokarm dla ptaków
– bierze udział w dokarmianiu ptaków w przedszkolu
Formy:
– indywidualna
-zbiorowa
– zespołowa
Metody: – słowne, oglądowe, działań praktycznych
Pomoce dydaktyczne: opowiadanie „O zziębniętym Elemelku pustym brzuszku i rondelku”
-plansze z ptakami odlatującymi i zimującymi w Polsce, poszczególne ptaki, nasiona, pokarm dla ptaków, smalec, miska, rękawiczki, karmnik, tablica multimedialna, zabawa w dokarmianie ptaków, liczenie i rozpoznawanie ptaków w karmniki,
Przebieg zajęć:
1. Zaproszenie dzieci do zajęć
2. Wysłuchanie opowiadania H. Łochockiej „O zziębniętym Elemelku pustym brzuszku i rondelku”
3. Analiza treści opowiadania (rozmowa kierowana)
– Jak miał na imię bohater opowiadania ?
– Co znajdowało się w mieszkaniu wróbelka Elemelka ?
– Jaką porą roku to się działo ?
– Jakie zmartwienie miał ptaszek?
– Kto odwiedził Elemelka i co mu poradził?
– W jaki sposób dzieci ze szkoły pomogły głodnemu ptaszkowi ?
– Jakie ptaszki przyleciały z Elemelkiem pod okno w szkole ?
– Czy dzieci ze szkoły dobrze postąpiły i dlaczego ?
– Czy dzieci mogą pomagać ptakom w zimie?
– Jak to zrobić?
4. Prezentacja ilustracji ptaków, próba podziału wybranych gatunków:
– na zimujące i odlatujące,
– drapieżne i owadożerne, ziarnojady
5. Znaczenie ptaków w przyrodzie
Burza mózgów szukanie odpowiedzi na pytanie
– jakie znaczenie mają ptaki dla przyrody?( zjadają szkodniki w lesie np. dzięcioł)
– czy ptaki pomagają w sadzeniu roślin ( przenoszą nasiona w inne miejsca)
– w jaki sposób ptaki pomagają człowiekowi ( zjadają owady np. komary)
6. „W karmniku” – Zabawa z tablicą multimedialną , samodzielne umieszczanie ptaków na ekranie dotykowym w karmniku, liczenie odlatujących ptaków zaznaczanie liczb.
7 „Karmniki i ptaszki”. Zabawa ruchowa
Nauczyciel prosi dzieci, aby stanęły w parach. Wyznacza dzieci ,które stworzą karmnik i które będą ptakami. Dzieci naśladują ptaki i biegają po sali. Nauczyciel mówi ptaki do karmnika. Dzieci chowają się pod „karmnikami”
8. „Ptasia stołówka” – zabawa dydaktyczna
-prezentacja różnych rodzajów karmników
– prezentacja ulubionych ptasich pokarmów, umieszczenie ilustracji w karmniku (Ziarno, kasza, owady, słonina, jabłko, jarzębina, owoce dzikiej róży, głogu, kaliny)
Pokarm dla ptaków – wykonanie przez dzieci pokarmu dla ptaków ( kule z tłuszczu i nasion), założenie ptasiej stołówki w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacja ptasiej stołówki.
Scenariusz zajęć prowadzonych przez nauczyciela początkującego
Data: 3.02.2023
Temat: Świat zmysłów, oszukane zmysły
Prowadzący: Barbara I.
Podstawa programowa:I-5,7 II- 1,2,4,6,9, III- 8,9, IV-1,2,7,9,13,
Kompetencje kluczowe 5, 1, 6 6, 1, 8, 1, 7, 8, 3,
– zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych rozwijających zmysły
– utrwalenie wiedzy o zmysłach: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku.
– aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych
– rozpoznaje i nazywa wybrane zmysły: węchu, smaku, dotyku, słuchu, wzroku
– bierze udział w zabawach i doświadczeniach rozwijających zmysły
– słucha uważnie poleceń nauczyciela
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Metody: słowne, oglądowe, praktyczne, samodzielnych doświadczeń
Pomoce dydaktyczne: kubeczki,kolorowe kwadraciki,płyta CD, ilustracje zmysłów, tamburyno, sól, cukier, sok z cytryny, orzechy, fasola, mięta, cynamon, czosnek, cebula, kawa, płyta z nagranymi odgłosami, obrazki kapiącej wody, smażona jajecznica, jadące auto , ptak, korale, wykałaczka, rękawice różnej grubości, okulary, pompony, pęseta, makaron, gąbki, obrazki pasujące do różnych zmysłów, znaczek buźka, żelki)
Przebieg zajęcia:
1. Zaproszenie dzieci do udziału w zajęciach, przygotowanie –losowanie z woreczka
kolorowych kwadratów (5 kolorów), podział dzieci na grupy, przyklejenie do sweterków
kolorowych kwadratów
2. Wysłuchanie piosenki pt.” Świat zmysłów
– analiza treści utworu, przypomnienie nazw zmysłów oraz ich znaczenia
3. Zabawa dydaktyczna w grupach – puzzle
– dzieci oznaczone danym kolorem układają w grupach wylosowaną ilustrację przedstawiającą określony zmysł
– prezentacja i omówienie ułożonych puzzli
– określanie znaczenia danego zmysłu
4. Zabawa ruchowa – „Zmysłowe gesty”
Dzieci poruszają się w rytm wystukiwany na tamburynie. Na przerwę w grze, nauczyciel podaje nazwę zmysłu i ilustrację, a zadaniem dziecka jest pokazanie za pomocą gestu, w jaki sposób można z tego zmysłu korzystać (np.: słuch- nastawianie uszu, węch- wąchanie, wzrok- wypatrywanie, smak- oblizywanie się, dotyk- dotykanie dłonią jakiejś części ciała).
5. Doświadczenia i zabawy badawcze. Jak poznajemy świat?
– w poszczególnych zabawach udział biorą dzieci z określonym kolorem kwadratu
*Jaki to smak?
Przygotowanie z udziałem dzieci tajemniczych mikstur. Do czterech kubeczków z wodą nauczyciel wsypuje określone składniki ( cukier, sól, sok z cytryny i wodę). Dzieci po wymieszaniu próbują daną miksturę i określają jej smak rozpoznając wsypany składnik.
*Ładne i brzydkie zapachy
Dzieci wąchają zawartość słoiczków (mięta, cynamon, czosnek, cebula, kawa,).. Próbują nazwać poszczególne zapachy i określić czy są „ładne” czy „brzydkie”.
*Co słyszysz?
Znajome dźwięki – Nauczyciel włącza pojedyncze odgłosy prosi by wybrane dziecko, określiło wybrany dźwięk i wybrało określony obrazek ( kapiąca woda, smażona jajecznica, jadące auto, śpiew ptaka)
*Nasze odczucia.
Nauczyciel ustawia przed dziećmi pojemniki z określonymi składnikami (ziarenka fasoli,
orzechy włoskie, pestki dyni, mąka). Dzieci z zasłoniętymi oczami próbują rozpoznać
i opisać z pomocą zmysłu dotyku wybrany składnik.
*Oszukane zmysły (wzrok, dotyk)
– Grupa dzieci próbuje wykonać przydzielone zadanie ( nawlekanie korali lub makaronu na
wykałaczkę, wkładanie pęsetą pomponów do kubeczków różnej wielkości) określają stopień
trudności wykonanego zadania.
– Następnie nauczyciel rozdaje przedmioty które utrudni wykonanie zadania. Nakłada
dzieciom rękawice różnej wielkości i struktury, okulary przyciemnione,
zabrudzone lub ochronne i wsuwa za podkoszulki drapiące różne struktury (gąbki).
Przedszkolaki ponownie wykonują to samo zadanie i określają swoje samopoczucie, stopień
trudności jego wykonania z utrudnieniami.
6. Zabawa ruchowa – ciuciubabka
Nauczyciel wybiera jedno dziecko, zawiązuje mu oczy, okręca go w koło kilka razy, żeby straciła wyczucie kierunku i rozbiegamy się. Ciuciubabka musi złapać inne dziecko, żeby zamienić się z nim miejscami.
7. Podsumowanie zajęć Zabawa klasyfikacyjna (dobieranie obrazków do poszczególnych
zmysłów)
– dzieci losują wybrany obrazek, próbują dopasować do określonych narządów zmysłów
i uzasadnić jej wybór.
8. Założenie kącika emocji
– nauczyciel zachęca dzieci do wyrażenia własnych uczuć po uczestniczeniu w zabawach badawczych w formie znaczka ( buźka) i uzasadnienia swojego wyboru.
Na zakończenie wszystkie dzieci otrzymały nagrodę za aktywny udział w zabawach (żelki o różnych smakach), zadaniem dzieci było określenie jakie zmysły w tym uczestniczą.
1. „Przegląd teatralny”
Cele:
-organizowanie działalności pobudzających dzieci do aktywności twórczej,
– tworzenie okazji dopełnienia przez dziecko roli aktora i widza,
– rozbudzanie pozytywnych emocji, wrażliwości, pasji poznania siebie i innych,
– uczenie sposobu radzenia sobie z własnymi emocjami,
– rozwijanie zdolności aktorskich,
– kształcenie umiejętności występu przed szerszą publicznością,
– rozwijanie pozytywnych cech charakteru,
– umożliwienie kontaktu ze sztuką,
– integracja ze środowiskiem lokalnym,
– promocja placówki,
– własnym przykładem zachęcanie innych do wykorzystywania form parateatralnych.
Krótki opis działania :
Przegląd Teatralny jest efektem organizowania w placówce Dni Teatru z udziałem rodziców przy wykorzystaniu bazy przedszkola w tym : mini-amiteatru, różnorodnych form teatralnych stosowanych w pracy z dziećmi, zbioru kostiumów i akcesoriów oraz bliskiego sąsiedztwa Domu Kultury. Co roku w Sławieńskim Domu Kultury odbywa się Przegląd Teatralny, w którym udział biorą dzieci uczęszczające do przedszkoli, punktów przedszkolnych i oddziałów „0” z miasta Sławno oraz ościennych gmin. Honorowy patronat nad uroczystością obejmuje Burmistrz Miasta Sławno. Każda placówka zgłaszająca swój udział w przeglądzie przygotowuje przedstawienie, które prezentuje na dużej scenie .Aktywnie uczestnicząc w przedstawieniu dzieci mają okazję być widzem i aktorem. Wszystkie placówki i dzieci otrzymują nagrody, dyplomy, wyróżnienia i upominki. Dzięki uczestnictwie w proponowanej innowacji dzieci stają się odważniejsze, spełniają się w określonych rolach, czują się współodpowiedzialne za zespół. Udział w proponowanej formie teatralnej przynosi im dużo radości i zadowolenia. Pozytywne emocje przyczyniają się do przyjmowania na siebie ról społecznych i odnajdywania się w różnych sytuacjach życiowych. Bezpośrednie obcowanie z kulturą utrwala kulturalne zachowania i nawyki.
Efekty:
– poznaje własne możliwości,
– rozwija się wszechstronnie,
– rozwija poczucie własnej wartości,
– uczy się wyrażać emocje za pomocą gestu, ruchu, mimiki, słowa,
– rozwija wyobraźnię,
– wzbogaca doznania uczuciowe,
– rozwijanie ekspresji teatralną,
– oswaja ze sceną ,
– przygotowuje się do uczestnictwa i odbioru sztuki,
– uczy się współzawodnictwa,
– buduje pozytywną więzi emocjonalną z rówieśnikami i nauczycielem.
Efektem realizowanego przedsięwzięcia jest zachęcenie własnym przykładem innych do podejmowania podobnych działań, stworzenie możliwości do prezentowania umiejętności dzieci, a także rozwinięcie współpracy i wzajemna wymiana doświadczeń między placówkami.
Rady i przestrogi:
– odpowiedni dobór repertuaru,
– odpowiedni podział ról dla dzieci, w zależności od ich możliwości i umiejętności dzieci,
– konieczność zaangażowania rodziców,
– zorganizowanie dowozu dzieci i dekoracji do Sławieńskiego Domu Kultury,
– pozyskanie funduszy na nagrody dla uczestników.
Sposoby upowszechniania:
1) Dzielenie się doświadczeniami z innymi nauczycielami:
– rada pedagogiczna ,
– zespół samokształceniowy.
2) Dzielenie się pomysłami, dorobkiem i zdobytymi doświadczeniami poprzez realizację
innowacji.
3) Propagowanie form teatralnych w środowisku lokalnym poprzez wykorzystanie
nagrodzonych przedstawień z Przeglądu Teatralnego do organizacji kolejnych uroczystości
np. Dzieci – dzieciom.
4) Artykuły w prasie lokalnej.
5) Kronika przedszkolna.
6) Strony internetowe:
– www.krasnalhalabala.edupage.org
– www.przedszkole1slawno.edupage.org
– www.gminaslawno.pl/ (oświata i kultura/27,28.03.2014 s.9)
-www.zsostrowiec.superszkolna.pl/galeria
– www.ekoludki.edu.pl
2. „ Zielone Królestwo Krasnala Hałabały”- mini- ogród botaniczny
– kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych,
– budzenie zaciekawienia bogactwem i pięknem przyrody poprzez obserwacje i działania
praktyczne,
– tworzenie sytuacji umożliwiających czynne uczestnictwo w otaczającym środowisku
przyrodniczym, społecznym i kulturowym,
– uświadomienie konieczności poszanowania zasobów naturalnych,
– podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody,
– zagospodarowanie przedszkolnego ogrodu w celach edukacyjnych,
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą,
– wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Innowacja „ Zielone Królestwo Krasnala Hałabały” jest efektem wieloletnich działań placówki na rzecz środowiska przyrodniczego oraz jego ochrony. Argumentem przemawiającym za utworzeniem ogrodu było ubieganie się placówki o Zielony Certyfikat I stopnia pod patronatem Ministerstwa Ochrony Środowiska i Fundacji Ośrodka Edukacji Ekologicznej, który przedszkole otrzymało w 2007r . Realizacja tego przedsięwzięcia była możliwa dzięki stałej współpracy przedszkola z instytucjami z terenu miasta w tym Nadleśnictwa, Ośrodka Sportu i Rekreacji, Urzędu Miasta, Miejskiego Zarządu Dróg i Zieleni
W skład ogrodu wchodzą: ogródek warzywny i ziołowy , kompostownik, skalniak, ścieżka edukacyjna, mini-amfiteatr, górka, boisko i domki.
Innowacja skierowana jest do dzieci przedszkolnych i szkolnych z terenu powiatu sławieńskiego. Ogród służy przybliżeniu dzieciom wiedzy o przyrodzie i świecie w którym żyją oraz do gier i zabaw ruchowych. W ogrodzie warzywnym przedszkolaki uprawiają : marchew, pietruszkę, ogórki, por, fasolę, dynię, sałatę, rzodkiewkę, cebulę. W ogrodzie ziołowym dbają o : miętę , melisę, bazylię, oregano, lawendę. Przez cały rok przedszkolaki
prowadzą obserwacje, wykonują niezbędne prace : sieją i sadzą rozsady, plewią, podlewają rośliny, zbierają plony . Segregują odpady organiczne, które umieszczają w kompostowniku.
Ścieżka edukacyjna z wybranymi gatunkami drzew i krzewów wykorzystywana jest do zajęć edukacyjnych w poszczególnych porach roku. Z zielonych lekcji korzystają dzieci przedszkolne , uczniowie szkół oraz społeczność lokalna w ramach zrównoważonego rozwoju. Mini-amfiteatr wykorzystywany jest przy organizacji występów dzieci i zaproszonych gości oraz podczas uroczystości przedszkolnych, quizów, konkursów. Boisko, górka i domki służą do zabaw rekreacyjnych i sportowych. Przez cały rok przedszkolaki pełnia rolę gospodarza ogrodu i udostępniają go dzieciom z innych placówek oświatowych.
– poznaje wybrane gatunki drzew i krzewów, warzyw, ziół, kwiatów i roślin chronionych,
– wyrabia nawyk obcowania z przyrodą,
– doskonali umiejętność prowadzenia obserwacji,
– dostrzega zmiany w przyrodzie w poszczególnych porach roku,
– bierze udział w pracach sezonowych w ogrodzie warzywnym i ziołowym,
– podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody,
– rozumie potrzebę segregowania śmieci,
– czuje się gospodarzem ogrodu edukacyjno-rekreacyjnego,
– korzysta z wzbogaconej bazy przedszkola i infrastruktury miasta.
– pozyskanie partnerów do zamierzonych działań ,
– całoroczna pielęgnacja ogrodu,
– włączenie do działań dzieci i rodziców,
– opracowanie i przestrzeganie regulaminu korzystania z ogrodu,
– podczas realizacji zadań niezbędne jest zaangażowanie nauczycieli oraz innych
pracowników przedszkola
– należy uwzględnić ewentualne zniszczenia,
1) Dzielenie się doświadczeniami z innymi nauczycielami :
– rada pedagogiczna,
– zespół samokształceniowy
2) Dzielenie się pomysłami, dorobkiem i doświadczeniami zdobytymi poprzez realizację
innowacji:
– organizacja uroczystości przedszkolnych w Zielonym Królestwie Krasnala Hałabały
z udziałem rodziców i zaproszonych gości, dzieci ze szkół i przedszkoli,
– organizacja zajęć edukacyjnych na ścieżce edukacyjnej i w ogrodzie warzywnym i
ziołowym dla dzieci ze szkół i przedszkoli z terenu miasta i gminy,
3) Kronika przedszkolna.
4) Albumy : drzew, krzewów kwiatów innych roślin chronionych.
5) Plany zagospodarowania ogrodu.
6) Ulotki.
7) Strony internetowe:
www.przedszkole1slawno.edupage.org
www.krasnalhalabala.edupage.org
www.sp3slawno.pl
www.ekoludki.edu.pl
www.warszkowo. pl