INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Wiemy co jemy”-
kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania”
Autorzy innowacji:
Małgorzata Król
Anetta Surówka
Jolanta Borkowska
INNOWACJA ZOSTAŁA ZAREJESTROWANA POD NUMEREM 97 W REJESTRZE INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH ZGŁOSZONYCH DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2015/2016 PROWADZONYM W WYDZIALE WSPIERANIA EDUKACJI W KURATORIUM OŚWIATY W SZCZECINIE
Przewidywany termin wprowadzenia i czas trwania innowacji
PAŹDZIERNIK-CZERWIEC 2016 r.
Miejsce realizacji
PRZEDSZKOLE NR 4 im. Krasnala Hałabały w Sławnie
Zakres innowacji
3-5 latki
1. WSTĘP
Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Jakość jedzenia i rodzaj oraz prawidłowe nawyki żywieniowe są nie tylko podstawą regulowania ważnych procesów życiowych, ale również zapobiegają chorobą cywilizacyjnym miedzy innymi otyłości. Zatem edukacyjną rolą przedszkola jest przygotowanie dziecka do świadomego dbania o własne zdrowie, kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Proponowana innowacja „Wiemy co jemy” jest odpowiedzią na poszukiwanie sposobów zainteresowania dzieci różnorodnymi produktami oraz zdrowym odżywianiem. Innowacja skierowana jest do dzieci, rodziców, nauczycieli, pracowników kuchni i obsługi oraz innych osób, dla których ważne jest zdrowe odżywianie dzieci.
Program ten wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola, wprowadza korzystne zmiany w sposobie żywienia dzieci, propaguje zdrowy styl życia oraz angażuje i integruje społeczność.
2. OPIS INNOWACJI
Program obejmuje cykl zajęć edukacyjnych zaplanowanych na 9 miesięcy od października 2015r. do czerwca 2016r. Zaplanowane zajęcia realizowane będą w poszczególnych miesiącach według ustalonego harmonogramu we wszystkich grupach wiekowych. Program ma na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Skierowany jest bezpośrednio do dzieci, a pośrednio do rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi. Program ma charakter otwarty.
Innowacją zostaną objęte dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Innowacja będzie realizowana w czasie pobytu dzieci w przedszkolu poprzez: zajęcia edukacyjne, prelekcje, zabawy, spacery, wycieczki, działania praktyczne, obserwacje i doświadczenia. Zaproponowane treści zostaną odpowiednio dobrane do określonej grupy wiekowej i możliwości intelektualnych dzieci.
3. CELE INNOWACJI
Cele ogólny:
– Promowanie prawidłowego odżywiania się i zdrowego stylu życia.
– Kształtowanie właściwych zachowań, nawyków i umiejętności: higienicznych
i kulinarnych oraz estetyki nakrywania do stołu.
– Zapoznanie dzieci z piramidą żywienia.
– Wspieranie dziecięcej ciekawości, aktywności i samodzielności.
– Włączanie rodziców w planowane działania.
Cele szczegółowe:
– Rozumie pojęcie zdrowego odżywiania się.
– Zna i stosuje podstawowe zabiegi higieniczne.
– Zna piramidę żywienia i wie jakie produkty wchodzą w jej skład.
– Ma wpływ na ustalanie przedszkolnego jadłospisu.
– Potrafi wymienić produkty spożywcze dobre dla zdrowia.
– Wie jakie znaczenie mają witaminy dla zdrowia człowieka.
– Potrafi samodzielnie lub z pomocą wykonać zdrowe potrawy.
– Zna zasady nakrywania, podawania do stołu i kulturalnego jedzenia.
– Przezwycięża niechęć do próbowania nowych potraw
– Poznaje pochodzenie produktów żywnościowych .
4. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Zastosowane metody i formy pracy mają rozwijać zainteresowania dzieci zdrowym odżywianiem. W innowacji będą dominowały następujące metody i formy pracy z dziećmi:
METODY
– zajęć praktycznych – wykonywanie przez dzieci różnych zadań o
charakterze praktycznym, powtarzanie wiedzy z danego zakresu,
– kierowania działalnością dziecka poprzez inspirowanie, zachęcanie,
podsuwanie pomysłów do samodzielnych działań,
– samodzielnych doświadczeń,
b) metody oglądowe
– obserwacja,
– pokaz,
c) metody słowne
– pogadanki,
– wiersze, bajki i opowiadania,
– objaśnienia, instrukcje,
FORMY
5. HARMONOGRAM INNOWACJI
6. EWALUACJA
W celu sprawdzenia efektów wprowadzonej innowacji nauczyciele na bieżąco będą monitorować zaplanowane działania. Będzie systematycznie prowadzona obserwacja dzieci w zakresie przyswajania przez nie treści zawartych w programie. Analiza innowacji zostanie dokonana poprzez ankietę dla nauczycieli, ankietę dla rodziców oraz książkę kucharską „ Wiemy co jemy, czyli zdrowe gotowanie z Krasnalem Hałabałą”.
7. PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
Oczekiwanymi efektami realizowanej innowacji będą:
– Zdobycie przez dzieci i rodziców wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat
zdrowego odżywiania.
– Dokonywanie świadomego wyboru zdrowych produktów i potraw.
– Wykształcenie nawyków kulturalnego spożywania posiłków.
– Inspirowanie dzieci i ich rodziców do własnych poszukiwań kulinarnych.
– Korzystny wizerunek przedszkola w środowisku jako placówki promującej
zdrowy styl życia i odżywiania.
8. ZAŁĄCZNIKI
– Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli
– Kwestionariusz ankiety dla rodziców.
Załącznik 1
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI
Ankieta jest elementem ewaluacji naszych działań podjętych w realizacji innowacji promującej zdrowe odżywianie. Ankieta jest anonimowa. Poniżej znajduje się lista pytań. Prosimy o przeczytanie uważnie każdego z nich i zakreślenie wybranej odpowiedzi.
1. Czy uważasz, że świadomość dzieci w wieku przedszkolnym dotycząca
zdrowego odżywiania się jest wystarczająca?
– zdecydowanie tak
– tak
– trudno powiedzieć
– raczej nie
– nie
2. Czy uważasz, że zajęcia prowadzone przez nauczycieli w ramach innowacji
przyczyniły się do wzrostu świadomości dzieci z zakresu zdrowego
odżywiania?
3. Czy, Twoim zdaniem, wiedza i umiejętności dzieci z zakresu zdrowego
odżywiania się uległy zauważalnemu poszerzeniu po zrealizowaniu zadań
określonych w innowacji?
4. Czy, chętnie uczestniczyła Pani w realizacji działań w ramach innowacji?
7. Czy, dzieci chętnie i aktywnie brały udział w przygotowanych zajęciach?
8. Czy, rodzice angażowali się w proponowane działania?
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
ZAŁĄCZNIK 2
ANKIETA DLA RODZICÓW